Artikel
24 aug '21
24 augustus '21
3 min

De juiste mensen werven blijft een uitdaging voor HR in de publieke sector

De personeelstekorten in de publieke sector blijven toenemen. Daardoor zijn de thema’s werving en selectie en ‘employer branding’ belangrijker dan ooit. Uit de HRM Barometer van Driessen Groep blijkt ook dat diversiteit en inclusie meer aandacht krijgt.

Ondanks dat de personeelstekorten oplopen, is 58% van de publieke organisaties nog in staat de juiste medewerkers aan te trekken. Dit is zelfs een toename ten opzichte van 2019. Medewerkers zijn met 53% iets sceptischer.

De juiste mensen vinden

Het aantrekken van medewerkers lukt nog aardig, maar bij het aantrekken van de juiste medewerkers valt nog winst te behalen. In 22% van de gevallen leidt ‘werving en selectie’ tot een mismatch. In de zorg is dit zelfs 26%. Het onderwijs scoort met 14% beduidend beter. Een mismatch of snelle uitstroom kost organisaties veel geld. Lidewey van der Sluis (hoogleraar Strategisch Talentmanagement en Organisatorisch Leiderschap aan de Nyenrode Business Universiteit) stelt in de HRM Barometer dat taal de sleutel is om de juiste personen aan te trekken: “Mensen willen menselijk benaderd worden en wat je zegt is daarbij cruciaal. Wanneer je medewerkers in de zorg werft en spreekt over ‘handjes’, dan straalt dat weinig respect en erkenning uit voor de zorgprofessional. Spreek mensen aan op hun talenten en passies. Zo kun je het vuur dat brandt in de zorgsector, laten branden in heel de organisatie, in de harten van alle medewerkers. Als je mensen in hun hart weet te raken, dan heb je een intensere arbeidsrelatie waar energie en power in zit.”

Aantrekkelijk werkgeverschap

Welke pullfactoren er verder zijn? “In ruil voor goed, aantrekkelijk werkgeverschap, krijg je de tijd van medewerkers en hun talenten tot je beschikking.” Volgens de hoogleraar begrijpt een goede werkgever dat werkgeverschap te groot is om af te kopen met een mooi salaris. Toch gebeurt dat nog dagelijks op de arbeidsmarkt. “Terwijl de arbeidsrelatie veel sterker wordt, als je samen het gesprek aangaat over de toekomst. Hoe maken we er wat van en wat verwachten we van elkaar? Stel vragen, leer luisteren en blijf nieuwsgierig naar elkaars drijfveren.” Kilian Wawoe, expert en docent HRM aan de Vrije Universiteit Amsterdam vertelt hierover in de HRM Barometer: “Startups geven bijvoorbeeld pro-sociale beloningen: het team mag zelf beslissen wie de beloning ontvangt. En waar in de bancaire wereld voorheen werd gestrooid met bonussen voor prestaties, zien we dat het variabele beloningsbeleid afneemt. Salaris is nu eenmaal een extrinsieke motivator.” Maar waar het volgens Kilian Wawoe echt om draait is dat het goede gedrag niet afgestraft wordt en het verkeerde gedrag beloond wordt.

Aandacht voor diversiteit en inclusie

Een thema dat in onze samenleving steeds meer aandacht krijgt is diversiteit en inclusie. 43% van de HRM’ers voert hier actief beleid op. Het onderwijs is hier significant minder mee bezig dan de overheid en de zorg. Toch lijkt dit wel nodig, want minder dan de helft (47%) van de deelnemende organisaties is een afspiegeling van de maatschappij. Dit lijkt dus een thema waar steeds meer aandacht voor is én ook meer aandacht voor mag zijn.

Meer weten?

Wil je meer weten over HRM-ontwikkelingen in de publieke sector? Vraag de HRM Barometer kosteloos aan.

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.