Publiek Perspectief is vanaf nu Trends in HR. Blijf via dit platform op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen voor HR.

Artikel/ 12 maart 2008

DA&A Puberteit

Op 1 april 2007 bestaat DA&A 15 jaar. Zonder te willen klinken als een oud opaatje, maar wat is de tijd toch voorbij gevlogen. Natuurlijk gaan wij dit jubileum, als ware Bourgondiërs, nog groots met u, onze trouwe klanten, vieren. Maar voor nu volsta ik met een bescheiden hommage aan het jaar 1993, het jaar waarin het allemaal begon……….

Ik kan u vertellen dat ik op 1 april 1993 apetrots was. Enkele weken voor die bewuste 1 april 1993 was mijn vader Jan, op zijn sportieve fiets, mooi op tijd van zijn werk naar huis gekomen. Met een enthousiaste blos op zijn, volledig met baard bedekte gezicht, had hij ons aan de eettafel aangekeken en gezegd: ‘Ik word mijn eigen baas!’. Nét voor zijn 25-jarig jubileum bij de gemeente, dus dat was zakelijk gezien natuurlijk wel een misser. ‘Maar eigen baas, da’s mooi’, dacht ik bij mezelf terwijl ik hem vanachter mijn jampotbrilletje aanstaarde.

Vragen
Resultaatgericht en kritisch als ik ben bestookte ik hem als 15-jarige puistige puber uiteraard met een spervuur aan vragen: ‘Wat ga je dan doen?’, ‘Hoe gaat het bedrijf heten?’, ‘Kun je dan eindelijk contactlenzen voor me betalen, want met deze bril gaat het me nooit lukken bij de meisjes?’ en ‘Wat betekent dat nou eigenlijk echt voor ons?’. De eerste 3 vragen waren in razend tempo beantwoord. Jan vertelde ons dat zijn businessplan bestond uit ‘ik ga iets doen met administratie en advies op het gebied van P&O voor gemeenten’. Daarmee was de naam van het bedrijf, na kort familieoverleg, meteen gesneden koek: Driessen Administratie en Advies, ofwel DA&A. Wisten wij veel dat later het &-teken voor grote problemen zou gaan zorgen met de komst van het internet, de drogisterij toch wel erg sterk op ons leek qua naamstelling en dat DNA überhaupt bestond. Maar goed, achteraf praten is altijd makkelijk. Ook werd mij verzekerd dat ik, als een soort van sociaal smeergeld, binnenkort afscheid zou mogen gaan nemen van mijn lasbril en contactlenzen zou krijgen. Of dat een garantie was voor succes met de meisjes werd daarbij wijselijk in het midden gelaten.

No Limit
Maar het antwoord op die laatste vraag, ‘wat betekent dat nou eigenlijk voor ons’, bleef hij ons schuldig. Terecht, is inmiddels gebleken. Op de radio knalde 2 Unlimited voorbij met de nummer 1 hit van dat moment ‘No Limit’. Een toepasselijk liedje met voorspellende waarde: niemand had kunnen bevroeden dat DA&A in 15 jaar zou uitgroeien tot het bedrijf dat het nu is. Terwijl in de zomer van 1993 Miguel Indurain voor de derde keer de Tour de France won, Koning Boudewijn van België overleed en NASA tevergeefs contact probeerde te leggen met de Mars Observer, werd in Helmond keihard gewerkt aan het realiseren van een succesvol bedrijf.
Niet door ondergetekende overigens: ik had het te druk met de eerste stappen op het uitgaanspad, dragen van afschuwelijke blouses in vormloze spijkerbroeken, grijsdraaien van cassettebandjes met hiphop, bedroevend slecht voetballen en spelletjes spelen op de eerste homecomputers.

En dan nu, 15 jaar later. DA&A is uitgegroeid tot een bedrijf met inmiddels 110 medewerkers. Een bedrijf met bijna 40 miljoen euro omzet. ‘Da’s bijna 100 miljoen gulden’, zegt Jan wel eens. Qua valuta is Jan namelijk altijd blijven hangen in 1993. Ironisch genoeg het jaar waarin het Verdrag van Maastricht in werking trad en daarmee de euro een feit zou worden. Een bedrijf met meer dan 550 overheids- en onderwijsklanten. Een bedrijf dat ongetwijfeld het leven van mijn familie en mijzelf helemaal heeft veranderd. Maar één ding is er in die 15 jaar absoluut niet veranderd: ik ben nog steeds ontzettend trots op de succesvolle sprong in het diepe die mijn vader 15 jaar geleden heeft genomen. DA&A Driessen: van harte gefeliciteerd met het bereiken van de puberteit. Op naar de 25 jaar!

Deel deze pagina
Jeroen Driessen
Als CEO geeft Jeroen met inspiratie en passie voor het HR-vak leiding aan Driessen Groep. Zijn focus op het geluk van medewerkers is volgens hem bepalend voor het succes. Als columnist en veelgevraagd spreker vertelt hij hier gepassioneerd over.
Meer van deze auteur