Interview
12 mei '20
12 mei '20
5 min

Coronacrisis: hier gaat de aandacht van HR naar uit

We zijn allemaal in een nieuwe werkelijkheid beland of ook al wel het ‘nieuwe normaal’ genoemd. Naast een vaccin tegen het coronavirus is er ook nog geen hapklaar recept of handboek hoe je als organisatie met de gevolgen om moet gaan. Natuurlijk zijn er maatregelen opgesteld die opgevolgd worden, maar iedereen maakt er op geheel eigen wijze het beste van. En dat vraagt wat van organisaties, leidinggevenden, directies, maar ook van HR.

Marije de GreefWaar gaat de aandacht van HR op dit moment naar uit? En wat staat HR te wachten nu we stapsgewijs richting het nieuwe normaal gaan? In gesprek met Marije de Greef, manager HRM, bij Driessen Groep.

Wat kwam er op jou af als manager HRM toen de maatregelen werden getroffen?

Marije: “Toen de maatregelen door het kabinet vanwege het coronavirus werden getroffen was prioriteit nummer één om ervoor te zorgen dat iedereen thuis aan het werk kon gaan. Dat was snel en binnen enkele dagen geregeld. Daarnaast hebben we als organisaties een aantal keuzes gemaakt voor de korte termijn en vooral heel praktisch van aard. Denk aan wat te doen met verlof, vergoedingen, etc. Tegelijkertijd proberen we als organisatie en ik als manager HRM bezig te zijn met de lange termijn. Ik probeer de strategie vast te houden, hoewel ik denk dat het moeilijk is om echt de koers uit te zetten. Niemand weet wat er nog gaat gebeuren nu de intelligente lockdown stap voor stap versoepeld wordt, hoelang dit alles nog precies gaat duren en tot wanneer de gevolgen merkbaar zullen zijn.”

Welke HR-thema's krijgen nu de meeste aandacht?

“Op dit moment doen we onderzoek naar het thuiswerken, we zijn namelijk in korte tijd gedwongen om fulltime thuis te werken. Ik zie dat dit positief kansen biedt om eens te kijken en onderzoeken wat dit structureel voor onze organisatie kan betekenen. Wat ik ook zie is dat er meer organisaties de tijd hebben om bezig te zijn met werkgeluk of zaken die daarbij horen, zoals het welzijn van medewerkers. Er is namelijk meer dan alleen werk. Dit wordt door de coronacrisis duidelijk versterkt.

Naast werkgeluk is de ontwikkeling van medewerkers een item. Ontwikkeling gaat op dit moment op veel plekken niet ten koste van de dagelijkse operatie, uitzonderingen daargelaten, waardoor er tijd voor is. Maar ook over thema’s als management development, innovatie, ondernemerschap wordt op dit moment veel nagedacht. We worden ook een soort van gedwongen, want wat kunnen we doen om met zo min mogelijk kleerscheuren, of zelfs sterker uit de crisis te komen? Daarvoor is ondernemerschap en innovatie erg belangrijk.”

Wat is de grootste verandering volgens jou voor HR?

Marije: “Een gegeven is dat de context waarbinnen we werken enorm is veranderd en nog steeds aan het veranderen is. Dat vraagt iets van HR. Want hoe ga je er als organisatie mee om, maar ook hoe gaan de medewerkers ermee om? Ik denk dat dat op verschillende niveaus zit. Enerzijds op de korte termijn, het operationeel organiseren van hoe pakken we dit aan, hoe zorgen we dat we het schip drijvend houden. Anderzijds toch nog steeds strategisch de koers blijven uitzetten. Want als je als organisatie blijft varen, waar vaar je dan naartoe?

Welke HR-thema’s krijgen nu minder aandacht?

“Het is niet alleen het virus dat ons dwars zit. De economische gevolgen die naar aanleiding van de coronacrisis op ons afkomen zijn niet te voorspellen, maar hebben grote impact. Veel organisaties zijn nu vanwege de onzekere tijden terughoudend met het uitzetten van vacatures en aannemen van nieuwe mensen. Tegelijkertijd is dat denk ik een enorm gemiste kans, juist omdat je nu ook kunt laten zien wie je als organisatie bent. Hierbij is de focus wat verschoven naar interne employer branding.

Door de coronacrisis en de onzekerheid die het met zich meebrengt is strategische personeelsplanning bijna een onmogelijke opgave geworden. Het plaatje maken van wat heb ik nodig op welk moment is heel lastig als je niet weet waar je straks uitkomt en hoe je uit de crisis komt. Er zitten zoveel onzekere factoren aan, ik denk dat er veel energie verloren gaat als je daar je pijlen nu op richt.”

Welke prioriteiten krijgt HR zodra het virus weer op zijn retour is en we de 1,5 meter samenleving kennen?

“Ik denk dat we dan vooral moeten kijken naar het duurzaam inzetbaar houden van mensen. Hoe gaan we zorgen dat we medewerkers ontwikkelen en dat ze in staat blijven om bij ons te werken. Hoe ga je zorgen dat je mee verandert met wat er dan gevraagd wordt en je organisatie er dan uitziet? Het kan best zijn dat we straks met andere dingen bezig zijn na de crisis. Dat je mensen moet omscholen, bijscholen of juist mee moet zien te krijgen. Dat moet je aandacht hebben. Werkgelukkige medewerkers, waarbij er meer is dan alleen werk, blijft heel belangrijk voor iedereen binnen Driessen Groep en die focus moeten we vasthouden.”

Lieke Jansen
Communicatieadviseur