Artikel
12 okt '22
12 oktober '22
3 min

7 tips om écht aan de slag te gaan met welzijn op de werkvloer

“Wellbeing is zoveel meer dan fruit en yoga”, zegt de Vlaamse wellbeing-expert Ann De Bisschop. Zij stelt dat het welzijn van medewerkers prioriteit moet zijn. Sterker nog: als het goed gaat met de medewerkers, gaat het goed met het bedrijf. “Hoe kunnen klanten van een organisatie houden als medewerkers er niet van houden?”. Maar waar moet je op letten? Ann geeft zeven pijlers voor een goed welzijnsbeleid, om managers houvast te geven.

1. De organisatiecultuur en -waarden zijn essentieel: zorg dat de waarden duidelijk zijn

En dan heeft de expert het niet over lege slogans of holle frases. Of over een in de boardroom bedacht concept. De organisatiecultuur en waarden moeten écht onderdeel zijn van de dagelijkse manier van werken.

2. Let op het ABC van werkgeluk

Daarmee wordt bedoeld:
A) Autonomie (“Wees blij met mensen die slimmer zijn dan jij”)
B) Betrokkenheid (“Zorg voor connectie, geef mensen het gevoel dat ze erbij horen”)
C) Competenties (“Wat zijn de talenten van je mensen?”)

Lees voor inspiratie de voorbeelden om werkgeluk te stimuleren in jouw organisatie in het artikel ‘Happiness boost op de werkvloer‘.

3. Hou het mentale welzijn van je mensen in de gaten

Dat focus belangrijk kan zijn om goed werk af te leveren, hoeven we je niet te vertellen. Maar als je verwacht dat iedereen de hele dag bereikbaar moet zijn, dan is dat funest voor de focus. “Bij mijn vorige werkgever hebben we een pluchen olifant geïntroduceerd: als je die op je monitor zette, betekende dat: ik moet me concentreren, stoor mij alsjeblieft niet.”

Daarnaast stelt de expert dat we te veel en te lang vergaderen. “Zorg voor vergadervrije dagen, laat vergaderingen nooit langer dan 45 minuten duren en vergader niet voor elf uur ’s ochtends.” Andere tips om het mentale welzijn in acht te nemen: respecteer de pauze, ga naar buiten én vergader nooit tijdens de lunch!

4. Help medewerkers om fysiek gezond te blijven

En dan hebben we het niet over die hippe bedrijfs-fitnessruimte, daar komen toch alleen de sportievelingen. Even tussendoor badmintonnen, een potje tafeltennis met collega’s of een dansje na een vergadering. Simpele interventies die wonderen doen. “Of ga ieder half uur even staan”, tipt Ann.

5. Zorg voor positieve verbinding

We hebben verbinding gemist tijdens corona en na de lockdown is hybride werken het nieuwe normaal geworden. “Maar, beste manager, check je wel in met je team? Vraag je, met oprechte interesse: hoe gaat het met jou? Hoe ziet je dag eruit? Alleen een vluchtig ‘Alles goed?’ is niet genoeg.”

6. Bied groeiperspectieven

Ann: “Ik hoor wel eens: ‘Stel, ik investeer in de opleiding van een medewerker en dan gaat hij ergens anders werken…’ Ik denk dat je er niet op die manier naar moet kijken. Want stel dat je níet investeert in de opleiding van je medewerker, en hij blijft?”

7. Denk na over sterk leiderschap

Een goede leider hoeft niet de slimste van het team te zijn, liever omringt een leider zich met slimmere mensen. Wél belangrijk is EQ (emotionele intelligentie). “Betrokkenheid en interesse tonen zijn essentieel, maar dat werkt alleen als je het meent.”

Over Ann De Bisschop

De Vlaamse Ann De Bisschop werkte als Wellbeing Director bij DPG Media. Als wellbeing consultant en spreker deelt ze haar kennis en inzichten met managers en medewerkers. Ze is auteur van de boeken ‘Aftellen naar maandag’ en ‘Wellbeing = winst’.

Dit artikel is geschreven naar aanleiding van een lezing die Ann gaf tijdens het Jaarcongres HRM – Mens & Werk – bij Driessen Groep.

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 2 / 2. Aantal stemmen 15

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.