Artikel
20 feb '23
20 februari '23
4 min

4 verrassende inspiratiebronnen waar organisaties van kunnen leren

In de maandelijkse rubriek ‘HR trends over de grens’ steken we voor jou de grenzen over en dan bedoelen we niet enkel de landsgrenzen. We kijken wat we kunnen leren van diverse vakgebieden, industrieën en andere inspiratiebronnen. Deze inspiratie kan leiden tot nieuwe oplossingen voor jouw HR-uitdagingen. Dit keer kijken we naar mensen en organisaties die misschien niet snel genoemd worden, maar toch een bron van inspiratie vormen.

Wat gebeurt er als we als organisatie even uit onze alledaagse context stappen en op zoek gaan naar nieuwe, frisse ideeën binnen domeinen die we niet meteen als een grote bron van inspiratie beschouwen? Als we even volledig out-of-the-box durven denken en durven kijken naar verrassende inspiratiebronnen?

Met andere woorden: wat kunnen we leren van organisaties die zich totaal anders organiseren dan de onze en die er bijvoorbeeld een heel uniek HR-beleid op na houden? Zou het kunnen dat we van dergelijke, voor ons verrassende inspiratiebronnen, toch wat kunnen leren? Zouden we bijvoorbeeld wat kunnen leren van een organisatie als de maffia? 

In dit artikel delen we vier inspiratiebronnen die op het eerste gezicht niet meteen inspirerend lijken, maar het toch zijn.

Leren van het voetbal

Binnen de professionele sportwereld is het heel normaal dat scouts de markt analyseren. Zeker binnen de voetbalwereld worden de sportprestaties van spelers en teams tot op de seconde op een wetenschappelijke manier bijgehouden. Talent Spy is een organisatie die de prestaties geanalyseerd heeft van meer dan 140.000 spelers van 6400 clubs. Zo scannen zij met 180 talentscouts wereldwijd de beste voetbaltalenten om de gegevens vervolgens te verkopen aan geïnteresseerde clubs.

Op welke manier doet jouw HR-afdeling aan talent scouting?

Leren van de maffia

Uiteraard veroordelen we hun illegale activiteiten, maar een heel aantal elementen pakt de maffia beter aan dan de legale bedrijfswereld. Zo is binnen de maffia de klassieke hiërarchie vervangen door een losse netwerkstructuur. Afhankelijk van het project zoeken ze steeds de beste experts – bijvoorbeeld een hologram-kunstenaar die ID’s op een betaalkaart namaakt. Bovendien werken ze steeds vaker samen met de concurrentie om hun diensten wereldwijd uit te breiden en twee stappen voor te zijn op de (vaak grens-gebonden) politie.

Maakt jouw organisatie voor nieuwe projecten gebruik van de beste experts op de markt?
En durft het al eens samen te werken met mogelijk concurrerende organisaties?

Leren van het leger

Het Amerikaanse Department of Defense telt meer dan 7 miljoen personeelsleden, zowel actieve leden als reservisten en zelfs gepensioneerden. Van elke persoon hebben ze een dossier met vaardigheden, diploma’s en ervaring, die ze zowel binnen als buiten de organisatie hebben opgedaan. Op deze manier kunnen ze – ondanks de gigantische database – relatief makkelijk de juiste persoon of het juiste team op de juiste plek samenstellen.

Weet jij voldoende over de kennis en ervaring van jouw medewerkers?

Leren van influencers

ONA staat voor Organisational Network Analysis, een systeem dat binnen organisaties de informele relaties en hun invloed in kaart brengt. Er worden hierbij drie soorten data onderzocht: communicatie (wie spreekt met wie), stemming (jouw perceptie en gevoel van de mensen rondom je) en transacties (wat voor soort zaken wissel je uit). Deze info wordt via vragenlijsten verzameld, maar ook via passieve data zoals e-mail, geolocatie en andere technologieën. Op die manier ontstaat er ook een beeld van mogelijke verborgen silo’s en komen de echte ‘influencers’ naar boven – naar wie wordt er écht gekeken en geluisterd binnen de organisatie? Wie vormt een voorbeeld? Wie blijkt goed te communiceren? Wie lijkt een geboren manager en zit niet in het managementteam? Wie zijn de echte influencers en wat kun je er als organisatie van leren?

Heb jij een zicht op wie de echte influencers zijn in jouw organisatie en wat je van hen kan leren?

Deze rubriek is tot stand gekomen samen met innovatie researcher Marc Heleven en internationaal spreker Cyriel Kortleven. Wil je meer weten over het Crossing Borders proces of het boosten van de verander mindset? Stuur dan een e-mail naar Cyriel Kortleven.

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 1 / 2. Aantal stemmen 1

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.