Artikel
6 okt '09
6 oktober '09
1 min

Toenemende vraag naar coaching

Coaching is de laatste jaren erg in opkomst. Dit hangt samen met de toenemende druk die medewerkers in een organisatie ervaren. We hebben deadlines te halen en het combineren van het werk met de zorg voor de kinderen wordt voor velen een steeds lastigere zaak.

Ook wordt persoonlijke ontwikkeling  steeds belangrijker. We durven naar onszelf te kijken en de confrontatie met onze belemmeringen aan te gaan. Steeds meer werkgevers bieden hun medewerkers een coachingstraject aan. Waarom laten steeds meer werkgevers een medewerker een coachingstraject volgen?

Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat ze in het kader van goed werkgeverschap willen investeren in de ontwikkeling van een medewerker. Door middel van coaching kan de medewerker doorgroeien en inzetbaar blijven binnen de organisatie. Daarnaast heeft coaching een preventieve werking. Het kan uitval door bijvoorbeeld overspannenheid of een burnout voorkomen. Het bespaart daarmee kosten van ‘mentaal verzuim’ en productieverlies.

Een andere reden zou kunnen zijn om de communicatie en werkrelaties tussen de medewerkers te verbeteren. Door individuele coaching krijgt een medewerker inzicht in zijn manier van communiceren en leert hij effectief op anderen te reageren en anderen te begrijpen en te respecteren.