Publiek Perspectief is vanaf nu Trends in HR. Blijf via dit platform op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen voor HR.

Artikel/ 9 augustus 2018

Tien tips om je personeel te beschermen tegen een burn-out

slechte werkdag

Organisaties kunnen hun medewerkers helpen om burn-outs te voorkomen. Van belang daarbij is een goede werk-privébalans. Deskundige Annita Rogier heeft tien tips voor organisaties om hun personeel te beschermen tegen een burn-out.

Psycholoog Annita Rogier schreef het ‘Handboek coachen bij stress en burn-out’. Zij is voorzitter van de Vereniging van Erkende Stress en Burn-outcoaches (VESB). Rogier heeft zo’n 30 jaar ervaring met het begeleiden van mensen met stress- en burn-outklachten. De psycholoog geeft in haar handboek de volgende tien tips waarmee werkgevers hun medewerkers kunnen beschermen tegen burn-out:

  1. Maak stress bespreekbaar.
  2. Voorkom dat medewerkers voortdurend overwerken.
  3. Laat medewerkers weten met wie ze stressklachten kunnen bespreken.
  4. Eis geen continue verandering van je personeel.
  5. Heb respect voor het privéleven van medewerkers.
  6. Regel vervangend personeel bij verzuim.
  7. Laat medewerkers cursussen volgen over hoe ze tekenen van stress bij zichzelf kunnen herkennen.
  8. Bied cursussen aan die medewerkers weerbaarder maken.
  9. Promoot een gezonde levensstijl.
  10. Zorg dat leidinggevenden het goede voorbeeld geven.

Jarenlange roofbouw

“Burn-out treedt pas op na langdurige, vaak jarenlange roofbouw op het lichaam als gevolg van continue stress”, legt Rogier uit. Het lichaam staat daardoor volgens haar onder voortdurende spanning en krijgt geen kans om genoeg te herstellen. Hierdoor ontstaan fysieke en mentale spanningsklachten. “Vaak negeren medewerkers deze waarschuwingen. Ze nemen een pijnstiller en gaan dapper door met hun verplichtingen. Het lichaam zal zich dan aan het langdurig verhoogde stressniveau aanpassen, onder andere door meer cortisol aan te maken. Daardoor kun je langer doorgaan en voel je de pijn en andere stressklachten minder. Dat klinkt prettig, maar je lichaam kan dit verhoogde niveau niet oneindig lang aan. Je stort plotseling in: een burn-out is dan een feit.”

Bron: PW

Deel deze pagina