Artikel
21 aug '12
21 augustus '12
3 min

Social media: Hoe up-to-date is de overheid?

Social media is vandaag de dag niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Niet iedereen zal fanatiek Twitteren of een Facebook-account hebben. Feit is wel dat sociale netwerken nog dagelijks aan populariteit winnen en daarmee een steeds grotere stempel op de maatschappij drukken.

De gebruikscijfers van ‘de grote vier’ liegen er niet om.  Facebook noteert maandelijks meer dan 9 miljoen unieke Nederlandse bezoekers en LinkedIn begroet maandelijks ruim 3 miljoen Nederlanders. Hyves is op haar retour, maar kan nog steeds rekenen op ruim 4 miljoen unieke bezoekers, ook Twitter zit net boven de 4 miljoen. De Nederlandse bevolking stort zich dus massaal op social media. Waar staat de overheid op dit gebied?

Elektronische overheid
Nederland heeft een leidende positie in de wereld als het gaat om de elektronische overheid. We lopen voorop als het gaat om technologische ontwikkelingen en de toepassing hiervan. Volgens een recent onderzoek van de Verenigde Naties is Nederland inmiddels de nummer twee in de wereld als het gaat om de elektronische overheid (United Nations Economic & Social Affairs, 2012). Alleen Zuid-Korea blijft ons voor. De elektronische overheid en social media kunnen niet los van elkaar gezien worden. Vanuit dit perspectief is het interessant om te kijken hoe de overheid social media inzet. 

In de praktijk
Door ambtenaren worden sociale media veelvuldig gebruikt. Hun werkgevers, de Nederlandse overheden, blijken echter nog te worstelen met de toepassing van social media. Meer dan 30 procent van de overheidsorganisaties laat social media volledig links liggen. Ruim de helft van de organisaties die social media wel inzet doet dit slechts als pilot om meer bekend te worden met de mogelijkheden van de diverse platformen. Dit blijkt uit een onderzoek van Ernst & Young waarvoor 934 ambtenaren zijn ondervraagd.

Strategie
Minder dan 30% van de overheidsinstanties heeft op dit moment een social media-strategie. Als deze er al is, is deze vaak niet bekend binnen de organisatie. Het blokkeren van de toegang tot social media voor medewerkers zou ook een strategie genoemd kunnen worden. Uit diverse onderzoeken blijkt een dergelijke strategie echter contraproductief. Ruim de helft van de ambtenaren denkt namelijk dat de mogelijkheden van social media binnen de organisatie onvoldoende benut worden.  

Risico’s
Driekwart van de ambtenaren vindt dat de risico’s van social media worden onderschat. Risicoanalyses gericht op social media blijken zeldzaam en slechts een derde van de organisaties heeft richtlijnen voor het gebruik van social media. Het gebrek aan richtlijnen is opvallend, omdat een overgrote meerderheid van de ambtenaren aangeeft dit belangrijk te vinden (88%).

Kansen
Het is duidelijk dat een aanzienlijk deel van de overheidsorganisaties niet het maximale uit de inzet van sociale media haalt. Voor publieke organisaties die streven naar efficiënte en effectieve dienstverlening, participatie en werving blijkt de toepassing van social media noodzakelijk. Het is aan te raden social media de komende jaren dan ook verder in de bedrijfsprocessen van overheidsinstanties te integreren. Alleen door goede integratie in de bestaande processen kan social media effectief worden ingezet.

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.