Artikel
10 feb '16
10 februari '16
2 min

Professionele sociale netwerken steeds populairder

Volgens het CBS nam het gebruik van professionele sociale netwerken tussen 2012 en 2015 sterk toe. Ook bevinden steeds meer bedrijven zich op alle sociale media. Verder is de populariteit  van instant messaging, het direct uitwisselen van tekstberichten, sterk gestegen.

Op professionele sociale netwerken, zoals LinkedIn, zitten vooral mensen vanaf 22 jaar die hun carrière zijn gestart. De netwerken zijn het populairst onder 25- tot 45-jarigen. In 2015 zat 41 procent van deze groep op een professioneel netwerk tegen 31 procent in 2012. Van de 20- tot 25-jarigen gebruikte 35 procent professionele sociale netwerken tegen 28 procent in 2012. De professionele netwerken leggen het qua gebruik nog wel af tegen andere sociale netwerken.

Bedrijven op sociale media

Bij bedrijven steeg het gebruik van alle sociale media. In 2015 had 61 procent een eigen account op een sociaal netwerk, zoals Facebook of LinkedIn. Dat was veel meer dan in 2012 (35 procent). Het gebruik van Twitter steeg minder, van 21 naar 30 procent. Grote bedrijven zijn er meer aan gewend om de aandacht te trekken op sociale media dan kleine bedrijven.

Veel verschil tussen bedrijfstakken

Bedrijfstakken verschillen veel van elkaar qua sociale mediagebruik. Logiesverstrekkers, mediabedrijven en reisbureaus zijn bijvoorbeeld sterk vertegenwoordigd op de sociale media. In deze branches zitten bijna negen van de tien bedrijven op sites als Facebook en LinkedIn. Onder vervoers- en opslagbedrijven is dit aandeel met 38 procent veel lager.

Drie kwart zit op sociale netwerken

Drie kwart van de Nederlandse bevolking van 12 jaar of ouder gebruikte in 2015 sociale netwerken. Dat betrof zowel sociale media als het direct uitwisselen van tekstberichten via bijvoorbeeld WhatsApp en Snapchat (instant messaging). Het percentage gebruikers van sociale netwerken steeg bij alle leeftijdscategorieën vanaf 25. Bij de 12- tot 25-jarigen nam het echter af. Ouderen zitten juist steeds vaker op onder andere Facebook en Twitter.

Dagelijks gebruik

De meeste gebruikers nemen dagelijks deel aan sociale netwerken. Verder lezen de meeste mensen die dagelijks actief zijn op sociale netwerken vooral berichten en plaatsen ze niet vaak berichten.

Instant messaging is populair

Het gebruik van instant messaging stijgt. De directe tekstberichten blijven populair bij alle leeftijden. Het is zelfs populairder dan netwerken zoals Facebook of Twitter. Inmiddels maken ruim negen op de tien 12- tot 25-jarigen gebruik van instant messaging. Ook ouderen doen steeds meer aan het direct uitwisselen van tekstberichten. Het uitwisselen van tekstberichten gebeurt  door 35 procent van de 65- tot 75-jarigen en zeven procent van de 75-plussers.

Bron: CBS