De laatste tijd is de dalende motivatie onder medewerkers een vaak aangehaald thema in de literatuur omtrent HRM. Vooral in tijden van economische crisis komt een dalende motivatie onder medewerkers voor. In deze perioden zijn mensen vaak al blij dat ze überhaupt een baan hebben. Gemotiveerde en betrokken medewerkers zijn echter van groot belang voor het succes van een organisatie. Maar hoe vergroot u de betrokkenheid in deze tijden? Volgens P&O actueel is job crafting het antwoord.
Job crafting is een begrip dat wordt gebruikt wanneer medewerkers aan hun eigen baan ‘sleutelen’; ze veranderen hun baan zodat deze meer past bij hun wensen en talenten. Vaak zijn dit kleine veranderingen, maar deze kunnen ertoe leiden dat medewerkers weer de nut en toegevoegde waarde van hun werk zullen zien. Volgens Wrzesniewski en Dutton, een auteursduo gespecialiseerd op het gebied van job crafting, kunnen medewerkers hun ‘job craften’ door zowel de inhoud van het werk als de samenwerkingsverbanden rondom het werk te veranderen.
Job crafting bevordert het plezier van medewerkers in het werk. Bij job crafting zijn medewerkers zelf verantwoordelijk voor de manier waarop zij hun werk inrichten. Dit verhoogt de betrokkenheid en productiviteit. Daarnaast blijkt dat medewerkers die job craften meer geneigd zijn om anderen te helpen en te ondersteunen waar nodig.
De gemeente ’s-Hertogenbosch is onlangs met circa 250 medewerkers begonnen met een project omtrent job crafting. Deze proef heeft, zoals job crafting doet verwachten, inderdaad geleid tot een verhoging vam de betrokkenheid en productiviteit van de medewerkers. Door job crafting waren de medewerkers in staat om hun werk efficiënter in te delen. Daardoor gerichter met hun werk bezig zijn.
Bron: P&O Actueel