Artikel
14 okt '14
14 oktober '14
3 min

Kansen voor social media bij werving in publieke sector

Uit het recente onderzoek 'Werk(t) in de publieke sector' over de arbeidsmarkt in de publieke sector, uitgevoerd door Driesen HRM en TNS Nipo, blijkt dat een derde van de HRM’ers in de publieke sector twijfelt of hun huidige personeel wel over de juiste capaciteiten bezit om de organisatiedoelen te bereiken. Het is daarom aannemelijk dat een aanzienlijk deel van de HRM’ers het personeelsbestand binnen zijn of haar organisatie zou willen aanpassen. Maar dit blijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. Eén op de vijf HRM’ers heeft namelijk moeite om geschikt personeel te vinden. Een mogelijke verklaring hiervoor is de mismatch tussen de wervingsmiddelen die worden ingezet en de kanalen die werkzoekenden gebruiken.

Traditionele media
HRM’ers en werkzoekenden kijken anders aan tegen de waarde van personeelsadvertenties in dagbladen en kranten. Meer dan 75% van alle ondervraagde werkzoekenden geeft aan dat een krant of dagblad geen rol speelt in het oriëntatieproces, terwijl 1 op de 3 organisaties hun vacature via een personeelsadvertentie in een dagblad of krant onder de aandacht probeert te brengen. Het gebruik van deze meer traditionele media werkt wel voor organisaties die op zoek zijn naar collega’s in de leeftijd tussen de 55 en 64 jaar; in deze groep gebruikt 50% van de werkzoekenden kranten en dagbladen in het oriëntatieproces.

Kansen voor social media
Het plaatsen van personeelsadvertenties blijkt in veel gevallen dus verspilde moeite, waar vaak ook nog eens een aanzienlijk kostenplaatje aan verbonden is. Een kansrijk en tevens goedkoper alternatief, is de inzet van social media als wervingskanaal. Uit het onderzoek blijkt dat 3 op de 10 werkzoekenden social media (met name LinkedIn) inzetten bij de zoektocht naar een nieuwe baan, terwijl op dit moment nog maar 1 op de 20 organisaties vacatures via social media deelt. Actieve werving via social media blijkt nog minder populair. Gemiddeld zet 4% LinkedIn in voor actieve werving en maakt slechts 1% gebruik van actieve werving via Twitter of Facebook. Bij de optimalisatie van wervingsmethoden liggen op het gebied van social media dus kansen voor veel HRM’ers in de publieke sector.

onderzoekspublicatie driessen hrm

> Direct publicatie aanvragen

Top 4 wervingskanalen
Het meest gebruikte wervingskanaal is het plaatsen van de vacature op de website van de eigen organisatie. Wanneer HRM’ers op zoek zijn naar een nieuwe collega, dan brengt de helft van de ondervraagden de vacature op deze wijze onder de aandacht. De tweede plaats in de top 4 van belangrijkste wervingskanalen wordt gedeeld door het inschakelen van het eigen netwerk en het plaatsen van de vacature op een externe algemene vacaturewebsite door 40% van de HRM’ers. Tenslotte staat het plaatsen van een personeelsadvertentie in een krant of dagblad op de vierde plek als middel dat het meeste wordt toegepast.

Verschillen per sector
In de top 4 van meest gebruikte wervingsmethoden zien we nauwelijks onderscheid tussen HRM’ers in de sectoren overheid, onderwijs, zorg & welzijn en de cultuursector. Buiten de top 4 zijn wel verschillen zichtbaar. Zo is binnen de overheid de inzet van uitzendbureaus een populair middel om nieuwe medewerkers te vinden en binnen het onderwijs scoort werving via onderwijsinstellingen relatief hoog. Gemiddeld zoekt een derde van de onderwijsorganisaties nieuwe medewerkers op deze manier.

Wilt u het complete onderzoek met alle resultaten hoe ‘mens’ en ‘werk’ bij elkaar komen in de publieke sector ontvangen? Vraag dan een gratis digitaal of gedrukt exemplaar aan op www.driessen.nl/werkt