Tegenwoordig is het niet meer noodzakelijk dat leden uit een team, zoals een OR of GO, fysiek samen zijn om te kunnen samenwerken. Communicatie tussen werknemers gebeurt hedendaags vaak niet meer face-to-face, maar in virtuele teams. In deze teams wordt gebruik gemaakt van technologie om te communiceren. Deze manier van communicatie kent vele voordelen. Echter, de kans op miscommunicatie tussen teamleden neemt door deze vorm van communicatie toe.
Toegevoegde waarde
Door het gebruik van virtuele teams in de organisatie te implementeren bespaart een organisatie veel tijd en geld. Het eerste voordeel is het vergroten van de efficiency. Een belangrijk punt op de agenda hoeft niet te wachten tot de kwartaalvergadering waarbij alle teamleden aanwezig zijn, maar kan voor vandaag of morgen in de agenda worden gezet door het gebruik van ICT. Dit heeft tot gevolg dat besluitvormingsprocedures en –processen, wat hedendaags in overheidsland als een grote ergernis word gezien, worden bevorderd en sneller zullen verlopen. Daarnaast worden reiskosten bespaart en hoeven vergaderruimtes niet gehuurd te worden. Door tijdswinst en de financiële voordelen houden organisaties tijd en geld over om zich op andere vlakken te richten.
Barrières in communicatie
Miscommunicatie kan ontstaan door diverse barrières, zoals geografische, taal en culturele barrières. Bij geografische barrières kan men denken aan tijdzones waar een team aan moet denken bij het maken van een afspraak. Taalbarrières ontstaan door het gebruik van diverse talen, dialecten en accenten binnen een team. Bij culturele barrières zijn bijvoorbeeld de normen, waarden, gebruiken en religie die als normaal worden beschouwd de oorzaken van mogelijke miscommunicatie. Echter, de taal- en cultuurproblemen zullen mogelijk ook plaatsvinden indien de teamleden face-to-face overleg hebben.
Non-verbale communicatie
Het gebruik van ICT in communicatie biedt vele mogelijkheden voor de toekomst en bestaat in vele vormen. Maar vergeet niet: 90% van de communicatie is non-verbaal. Bij een chat wordt puur informatie in tekstvorm gedeeld. Hierbij is intonatie een groot gemis. Bij audiocommunicatie is het gemis van intonatie verholpen, echter de non-verbale communicatie is nog steeds niet zichtbaar, waardoor miscommunicatie kan ontstaan. Uit onderzoek is dan ook gebleken dat de meeste efficiënte communicatie op afstand ontstaat door het gebruik van videogesprekken.
Marlon neemt sinds 2012 deel aan het HRM-traineeship YPP
Het HRM traineeship Young Public Professionals (YPP) is in 2008 door Driessen geïntroduceerd. Inmiddels is de vierde lichting met dit traineeship gestart. Driessen biedt met het traineeship jonge, veelbelovende HR-talenten een uitgebreid programma aan training, opleiding, coaching en intervisie. Tegen een aantrekkelijk tarief ondersteunen onze YPP-ers organisaties bij tijdelijke projecten en opdrachten op operationeel of tactisch niveau. De nieuwe lichting is vanaf september 2012 inzetbaar voor uw organisatie.
Bron: Journal of Management, nummer 30(6)