Artikel
13 mei '11
13 mei '11
3 min

Gemotiveerde medewerkers, hoe krijg je dat voor elkaar?

Regelmatig lees ik berichten over “HR-goeroe” Lynda Gratton. Zij gaat uit van de gedachte dat een organisatie geïnspireerde en gemotiveerde medewerkers nodig heeft om gewenste ontwikkelingen te kunnen realiseren.Dit is geen unieke gedachte, de meeste werkgevers beseffen dit wel. Wat haar gedachte interessant maakt is dat zij stelt dat een organisatie aandacht moet hebben voor de passies en emoties van de mens achter de medewerker. Medewerkers nemen hun ervaringen, verleden en waarden en normen mee in hun werk.

Is het zo simpel als het klinkt?
Het hebben van gemotiveerd personeel is van essentieel belang. Toch is het een van de lastigste zaken waar een organisatie mee te maken krijgt. Wat doe je als een team niet goed op elkaar ingespeeld is of medewerkers onvoldoende functioneren? Of als medewerkers hun werk wel naar behoren doen, maar geen betrokkenheid voelen bij de organisatie?

Wat zie ik in de praktijk?
Wat ik regelmatig zie is dat medewerkers vooral naar hun eigen functie en taken kijken. Dan voelen ze betrokkenheid met hun eigen werk, maar niet met de organisatie waar ze deel van uitmaken. Er zijn verschillende oorzaken. Medewerkers werken omdat dit financieel noodzakelijk is en niet in eerste instantie omdat ze er plezier aan beleven. Medewerkers werken soms al heel lang in dezelfde organisatie en hebben diverse managers en veranderingen voorbij zien komen. Als niet duidelijk is dat veranderingen een positief effect hebben gehad binnen de organisatie, lopen medewerkers ook niet meer warm voor een nieuwe verandering.

Hoe werkt het binnen mijn eigen organisatie?

Binnen de organisatie waar ik zelf werkzaam ben zie ik hoe belangrijk het is dat medewerkers betrokken zijn bij de organisatie. En ik zie hoe dit door de werkgever gewaardeerd en gestimuleerd wordt. De kwaliteiten van individuele medewerkers worden gezien en benut. Ze krijgen de kans om zich te ontwikkelen en hun kwaliteiten in de praktijk te brengen. Het komt binnen onze organisatie regelmatig voor dat medewerkers doorstromen naar andere functies. Het gevolg is dat de meeste medewerkers binnen de organisatie trots zijn op het bedrijf waar ze werken en veel inzet tonen.

Hoe motiveer je als werkgever je medewerkers?
Door ze te laten meedenken, oog te hebben voor hun ervaringen, talenten en kwaliteiten, te laten zien dat er een positief resultaat bereikt wordt, ze te waarderen voor hun bijdrage, mogelijkheden te bieden om door te stromen naar andere functies en af en toe eens gewoon de knoop door te hakken en duidelijk te laten zien waar je voor staat.
En vooral door het niet te ingewikkeld te maken, zodat medewerkers ervaren dat hun bijdrage er toe doet en dat ze daardoor daadwerkelijk onderdeel uitmaken van de totale organisatie.

Miriam Teunissen
HRM consultant bij Reijn