Artikel
10 mei '11
10 mei '11
2 min

Eerste gemeentelijke ervaringen met werkkosten­re­ge­ling bekend

Sinds 1 januari 2011 is de werkkostenregeling een feit. De mogelijkheid om de invoering uit te stellen tot 2014, zorgt er echter voor dat nog niet elke organisatie al overgestapt is op de werkkostenregeling. Ervaringen en tips van collega’s die overgestapt zijn of bezig zijn met de overgang naar de werkkostenregeling kunnen de overgang vergemakkelijken. Daarom hebben we 3 gemeenten geïnterviewd over de stand van zaken omtrent de werkkostenregeling.

Voor de interviews hebben we 3 gemeenten gekozen die zich allemaal in een andere fase bevinden in de overgang naar de werkkostenregeling.

Gemeente Zeist, onderzoekt overstap naar werkkostenregeling.
De gemeente Zeist bevindt zich in het oriëntatieproces om alle verstrekkingen en vergoedingen in kaart te brengen, conform de werkwijze van de werkkostenregeling. Zo krijgt men ook een duidelijk beeld van de gevolgen van de werkkostenregeling voor de eigen organisatie.

Gemeente Valkenswaard, uitstel invoering werkkostenregeling door onderzoek
Gemeente Valkenswaard is voortvarend met het onderzoek naar de vergoedingen en verstrekkingen aan de slag gegaan. De conclusie van het onderzoek was dat invoering op dit moment echter bijzonder ongunstige effecten zou hebben. Gemeente Valkenswaard onderneemt nu actie om de organisatie in de toekomst wel klaar te stomen voor de overgang.

Gemeente Smallingerland, als eerste gemeente over op de werkkostenregeling
Als eerste gemeente over op de werkkostenregeling, die eer viel te beurt aan Gemeente Smallingerland. De structuur voor vergoedingen en verstrekkingen werd aangepast, zodat de gehele organisatie profiteert. Dat levert een aantal bijzonder praktische tips op voor degene die nog over moeten stappen.

De tip die alle drie de partijen in ieder geval aan hun collega’s willen geven is begin tijdig met het verzamelen van informatie. Niet alleen extern (hoe 0m te gaan met de werkkostenregeling), maar vooral ook intern. De huidige structuur van vergoedingen en verstrekkingen binnen de meeste gemeenten is niet berekend op de werkkostenregeling. Dat wil zeggen dat informatie daarover op verschillende locaties opgeslagen en bijgehouden wordt.  Inzicht in die structuur en het ‘totaalplaatje’ van vergoedingen en verstrekkingen is de belangrijke eerste stap die gezet moet worden.

De interviews hebben we in een korte film samengevat die speciaal tijdens de actualiteitendagen van Driessen getoond zal worden. Deze vinden plaats op 19 mei (Meppel), 24 mei (Goes), 26 mei (Helmond) en 31 mei (Utrecht). Wilt u meer informatie over de actualiteitendagen of u meteen inschrijven? Ga dan naar www.driessen.nl/actualiteitendagen