Artikel
30 dec '15
30 december '15
3 min

Digitale Generatie Z wil zelfontplooiing

Na de Generaties X en Y komt nu ook Generatie Z langzamerhand op de arbeidsmarkt. Deze generatie hecht veel belang aan zaken online regelen en zelfontplooiing op het werk. Ook is ze ondernemend en wil ze een goede werk-privébalans.

Generatie Z bestaat uit degenen die nu tussen de 0 en 20 jaar oud zijn. Dit zijn in Nederland ruim 3,8 miljoen mensen. Per oktober 2015 waren er hiervan ruim 800.000 tussen de 16 en 20 jaar oud. Deze groep heeft de arbeidsmarkt net betreden of gaat binnenkort aan het werk.

Altijd online

Het gaat om de eerste generatie die vanaf de geboorte is opgegroeid met internet, wifi en mobiele telefoons. Generatie Z is altijd online en wil alles online regelen. Wat deze generatie verder typeert, is dat ze zeer divers is. Bijna een kwart van de zestien- tot en met negentienjarigen is van allochtone afkomst.

Tussen 1996 en 2000 geboren

Universum, consultant voor employer branding, onderzocht recent de houding van de tussen 1996 en 2000 geboren jongeren ten opzichte van hun toekomstige carrière en werk. Een groot deel van hen zit nog op school, maar gaat binnen enkele jaren werken. De vraag is waar werkgevers rekening mee moeten houden en waar zij op kunnen inspelen.

Toekomst

Van Generatie Z heeft 65 procent vertrouwen in de toekomst. Wel zijn ze minder optimistisch over hun levensstandaard. Slechts iets meer dan de helft verwacht het beter te hebben dan hun ouders. Bij de voorafgaande generatie Y is dat 71 procent.

Zelfontplooiing

Wat het werk betreft, vreest 36 procent dat zij geen baan kunnen vinden die past bij de eigen persoonlijkheid. Ook is 35 procent bang dat zij zich niet kunnen ontwikkelen op het werk. Verder maakt 28 procent zich zorgen over het bereiken van de eigen carrièredoelstellingen. Universum raadt werkgevers aan om rekening te houden met de behoefte van deze generatie aan zelfontplooiing en haar de kans te bieden om zich te ontwikkelen.

Werk- privébalans

Een goede balans tussen werk en privé is heel erg belangrijk voor Generatie Z. Zo geeft in Nederland 53 procent van de jongeren aan dat de werk-privébalans een topprioriteit is. Ook zoekt Generatie Z zekerheid en stabiliteit.

Ondernemerschap

Maar liefst 55 procent geeft aan geïnteresseerd te zijn in het starten van een eigen onderneming. Dat betekent dat werkgevers hen zullen moeten overtuigen met een innovatieve cultuur en vrijheid op de werkvloer.

Sociale media

Een groot deel (83 procent) van Generatie Z staat er open voor dat een toekomstige werkgever hen via sociale media benadert. Wel geeft 59 procent aan dat zij niet geconfronteerd willen worden met advertenties van werkgevers op sociale media.

Bronnen: P&Oactueel, Theundercoverrecruiter.com