Artikel
28 jun '11
28 juni '11
3 min

De Werkkosten­re­ge­ling: een jaar later

Een jaar geleden… Nederland schrikt op. Door het ministerie van Financiën wordt de Werkkostenregeling in het leven geroepen. Het hele stelsel van vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers wordt veranderd. Zoals zo vaak het geval is bij veranderingen lijkt het nog ingewikkelder te worden dan het al was. Gelukkig werd er een overgangsperiode van 3 jaar ingebouwd, zodat de werkgevers nog even rustig konden ademhalen.

Ervaringen uit de praktijk?
Driessen heeft onlangs drie gemeenten gevraagd naar hun ervaringen over de invoering van de werkkostenregeling. De korte interviews kunt u hieronder bekijken; (links) invoering WKR bij smallingerland, (midden) uitstel WKR bij Valkenswaard na onderzoek, (rechts) onderzoek invoering WKR Zeist.

Wat heeft Driessen verder met de werkkostenregeling gedaan?
Vanuit Driessen hebben wij informatiebijeenkomsten georganiseerd met de bedoeling om onze klanten kennis te laten nemen van de Werkkostenregeling en de gevolgen die dat voor hun organisatie kon hebben. We begonnen in het voorjaar van 2010 met een aantal bijeenkomsten op ons kantoor in Helmond. 30 bijeenkomsten en een rondreis door heel Nederland later, mogen we concluderen dat de Werkkostenregeling heel wat stof heeft doen opwaaien.

Hoe hebben wij dit opgepakt?
We hebben mensen uit de praktijk, gespecialiseerd in HRM-advisering en salarisadministratie, vanuit onze eigen organisatie het land in gestuurd om onze klanten van informatie te voorzien over de Werkkostenregeling. De achterliggende gedachte hierbij is geweest dat juist zij vanuit de dagelijkse praktijk weten wat de invoering van een dergelijke nieuwe regeling betekent voor een organisatie. We hebben een instrument ontwikkeld, in de vorm van een toolkit Werkkostenanalyse, waarbij heel overzichtelijk alle vergoedingen en verstrekkingen in beeld kunnen worden gebracht. Daarbij wordt zichtbaar of een organisatie het bedrag van 1,4% van de fiscale loonsom wel of niet overschrijdt.

Is het nog steeds zo ingewikkeld?
Net zoals het bij de meeste zaken werkt, werkt het ook bij de Werkkostenregeling. Als je het snapt is het ineens niet meer zo ingewikkeld. Onze ervaring is dat onze klanten tegenwoordig redelijk raad weten met het in beeld brengen van de kosten. Ze weten in grote lijnen wel welke vergoedingen onder welke post vallen. En ze weten ook goed of ze wel of niet boven de magische streep van 1,4 % uitkomen.

Het venijn zit in de staart…
Het goed in beeld brengen van uitgaven in het kader van de Werkkostenregeling is één ding. Het voldoen aan alle voorwaarden, die door de Belastingdienst zijn geformuleerd, is de volgende stap.
–    De inrichting van de administratieve organisatie moet op een centrale plaats zijn geregeld.
–    De arbeidsvoorwaardenregelingen moeten op orde en geactualiseerd zijn.
–    Je moet in één oogopslag kunnen aantonen dat je voldoet aan de voorschriften.

Hoe krijg je alle neuzen dezelfde kant op?
Veel organisaties hebben een projectgroep ingericht met medewerkers die vanuit hun functie te maken hebben met de Werkkostenregeling. Dit is een heel goede manier om binnen de organisatie de uitvoering en gevolgen van deze regeling goed in beeld te krijgen.

Hoeveel tijd is er nog?
Het blijkt wel dat een werkgever niet te lang moet wachten met voorbereidende werkzaamheden in het kader van de Werkkostenregeling. Ons advies aan die werkgevers die het nog even voor zich uit hebben geschoven, is om op korte termijn te starten met de voorbereidende werkzaamheden. Op 1 januari 2014 moet de organisatie er helemaal klaar voor zijn.

Hulp nodig?
Heeft u onze bijeenkomsten gemist? Wilt u ook aan de slag met de Toolkit Werkkostenregeling? Wij ondersteunen u graag bij de correcte invoering van de werkkostenregeling in uw organisatie. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op via tel: 0492 – 50 66 66 of neem een kijkje op onze pagina over de werkkostenregeling.

Miriam Teunissen
HRM consultant bij Reijn