Artikel
27 jun '13
27 juni '13
2 min

Afname HRM’ers: werkdruk gelijk?

Als gevolg van de crisis is het aantal HRM’ers binnen een organisatie over het algemeen sterk afgenomen. Het lijkt daarom aannemelijk te veronderstellen dat de werkdruk voor een HR-afdeling is toegenomen. Dat blijkt echter niet zo te zijn. Dankzij automatisering ervaren de HR-professionals namelijk dezelfde werkdruk als vóór de crisis.

Deze resultaten blijken uit een onderzoek onder 360 Nederlandse HRM’ers dat gepubliceerd is op P&O Actueel. In 2012 is het aantal HRM’ers binnen een organisatie sterk gedaald ten opzichte van het totaal aantal medewerkers. Waar een HR-professional in 2010 gemiddeld 33 medewerkers bediende, zijn dat er in 2012 ruim 76.

Werkdruk
De kleinere bezetting heeft volgens 90% van de ondervraagden niet geleid tot een hogere werkdruk. In veel gevallen worden HR-taken gedelegeerd naar andere afdelingen binnen de organisatie. Daarnaast wordt de personeels- en salarisadministratie steeds verder en vaker geautomatiseerd. Het gevolg is dat HR meer tijd overhoudt voor mensenwerk en strategische taken.

Intern versus extern

Als gevolg van de crisis is ook de focus van HR gewijzigd. De HRM’er is tegenwoordig meer bezig met het behouden en ontwikkelen van de mensen binnen de organisatie. Zo vindt 80% van de HRM’ers het de grootste uitdaging om de ontwikkelingsbehoefte van medewerkers te faciliteren. Op de tweede plaats staat het beheersen van de totale loonsom. Dat is voor twee derde van de HR-professionals de grootste uitdaging. Het ontwikkelen van medewerkers met een hoog potentieel staat op de derde plaats met 65%. In 2010 lag de grootste uitdaging voor de HRM’ers voornamelijk bij het werven van getalenteerde mensen, in 2012 is het werven van talent gezakt naar de vierde plaats.

Toekomst

HR-managers verwachten dat ze in de toekomst voornamelijk bezig zijn met het behoud en de ontwikkeling van de mensen die al binnen de organisatie werkzaam zijn. Bijna de helft van de HR-verantwoordelijken geeft aan verdere stappen te zullen zetten in het automatiseren van administratieve taken, training & ontwikkeling en performance management. Hierdoor komt HRM vaker toe aan haar kerntaak: het optimaal laten functioneren van de organisatie en haar mensen.

Bron: P&O actueel